Disyorkan, 2020

Pilihan Editor

Cara Muat Turun Fail Menggunakan Safari pada iPhone dan iPad

Impian menjadi kenyataan. Nah, sekurang-kurangnya jika imaginasi wildest adalah terhad untuk memuat turun fail besar pada iPhone atau iPad anda menggunakan Safari. Nah, dalam iOS 13 dan iPadOS 13, anda sebenarnya boleh berbuat demikian. Safari kini mempunyai pengurus muat turun terbina dalam yang membolehkan anda memuat turun fail terus ke storan setempat (atau iCloud Drive). Begini cara anda boleh menggunakan ciri ini untuk memuat turun fail di Safari pada iOS 13 dan iPadOS 13.

Pengurus Muat Turun Safari di iOS 13 dan iPadOS 13: Semua Yang Anda Perlu Tahu

Seperti banyak ciri dalam iOS, pengurus muat turun di Safari tersembunyi sehingga ia ditimbulkan (atau dipanggil). Tidak seperti Safari pada Mac, anda tidak akan menemui butang muat turun di bar alat atas.

Langkah 1 : Pergi ke halaman yang mengandungi pautan muat turun dan ketik padanya.

Langkah 2 : Anda akan melihat popup yang bertanya jika anda ingin memuat turun fail (anda akan melihat nama penuh fail tetapi anda tidak akan melihat saiz fail). Di sini, klik butang Muat turun .

Langkah 3 : Sekarang, anda akan melihat ikon Muat Turun baharu di penjuru kanan sebelah atas apl Safari, bersebelahan medan URL. Ketik padanya dan anda akan melihat semua muat turun yang tersedia. Dan ya, anda boleh memuat turun beberapa fail pada masa yang sama.

Langkah 4 : Dari sini, anda dapat melihat kemajuan muat turun. Anda akan dapat melihat saiz fail, tetapi tidak akan menunjukkan kelajuan muat turun. Jika anda mahu berhenti atau menjeda muat turun, anda boleh mengetik pada ikon X. Jika muat turun dijeda dapat disambung semula, anda akan melihat butang Resume juga.

Langkah 5 : Untuk memadam muat turun, leret ke kiri dan ketik pada butang Padam .

Langkah 6 : Setelah muat turun selesai, anda dapat mengetuk fail untuk membukanya dalam apl Fail . Dan sebaik sahaja anda dapat melihatnya dalam aplikasi Fail, anda boleh melihatnya atau membukanya jika ia dalam format yang disokong (MP3, PDF, Imej dan sebagainya). Dan jika tidak, anda boleh mengetuk butang Kongsi untuk membukanya dalam aplikasi yang serasi.

Ini bermakna anda kini boleh memuat turun sebarang fail dalam Safari, tanpa memerlukan pengurus muat turun pihak ketiga dan kemudian anda boleh menggunakan Fail untuk membuka fail dalam mana-mana aplikasi yang disokong. Sebagai contoh, anda boleh memuat turun fail DOCX dari sumber dalam talian dan kemudian membukanya dalam aplikasi Dunia melalui Fail. Dan kini aplikasi Fail menyokong storan luaran dalam kedua-dua iPhone dan iPad, anda sebenarnya boleh memindahkan fail yang dimuat turun ke pemacu kilat (ini juga berfungsi untuk menghantar buku ke Kindle).

Bagaimana Mengubah Folder Muat Turun Safari di iPhone dan iPad

Sebaik sahaja anda mula menggunakan pengurus muat turun, perkara pertama yang anda mahu lakukan ialah menukar lokasi muat turun lalai. Secara lalai, setiap muat turun terus ke folder Muat turun dalam iCloud Drive. Sekarang itulah yang bagus jika anda berada di rancangan 50GB atau 200GB. Semua muat turun anda akan tersedia di semua peranti Apple anda.

Tetapi jika anda menggunakan pelan 5GB percuma, beberapa muat turun akan memukul utama ruang anda.

Lebih baik untuk menukar lokasi muat turun ke folder setempat pada iPhone dan iPad anda (Dan akhirnya ia hebat bahawa Apple bukan sahaja membolehkan anda memilih storan tempatan sebagai lokasi muat turun, ia juga membolehkan anda membuat dan memindahkan folder dalam storan setempat).

Untuk menukar lokasi muat turun, pergi ke Tetapan > Muat turun (dalam bahagian Umum)> Pada iPhone saya . Ini akan beralih ke folder Muat turun di iPhone atau iPad tempatan anda. Tetapi anda boleh melangkah lebih jauh dan menukar lokasi ini juga dengan pergi ke pilihan Lain .

Bagaimana untuk Muat turun Pautan Tanpa Membuka Mereka pada iPhone / iPad

Jika anda tidak suka menunggu sehingga pautan dibuka dalam tab baru, anda sebenarnya boleh melangkau keseluruhan proses terima kasih kepada ciri Peek baru yang tersedia di semua peranti iOS sekarang. Cukup ketik dan tahan pautan dan pilih butang Muat Turun Muat Berkaitan . Ini akan memulakan proses muat turun di latar belakang.

Ya, Ini Berfungsi untuk Unduhan Besar di Latar Belakang

Anda juga boleh memuat turun fail yang beberapa gigabait pada iPhone atau iPad anda menggunakan ciri ini. Ini berfungsi walaupun di latar belakang, dengan iPhone dikunci dan dengan skrin mati. Ini adalah sesuatu yang tidak dapat dilakukan sebelum ini menggunakan aplikasi pihak ketiga.

Saya telah menguji ini menggunakan fail beta 2GB iOS 13 dari pelayan Apple dan prosesnya lambat pada permulaan tetapi selepas beberapa minit, ia menyelesaikan sementara muat turun 2GB di latar belakang, dengan sendirinya.

Ketahui Lebih Lanjut mengenai iOS 13 dan iPadOS 13

Ini hanya satu perubahan kecil dalam IOS 13. Terdapat lebih banyak lagi seperti ini. Kami telah mengumpulkan 25 perubahan teratas dalam IOS 13 yang perlu anda ketahui.

Sekiranya anda mempunyai masa (dan rasa ingin tahu), lihatlah mega iOS 13 senarai ciri baru kami (100+) untuk mengetahui setiap ciri besar dan kecil dalam kemas kini iPhone dan iPad yang akan datang.

Apakah pendapat anda tentang pengurus muat turun Safari yang baru dan keupayaan untuk bukan sahaja memuat turun fail ke storan setempat, tetapi juga kemudian memindahkannya ke storan luaran? Kongsi pendapat anda dengan kami di dalam komen di bawah.


Top